Targi INA PAACE Automechanika Mexico – podsumowanie

1 sierpnia 2018 Posted in Aktualności, Konferencje, Targi

W dniach 11-13 lipca br. w Meksyku odbyły się największe targi motoryzacyjne w Ameryce Północnej – INA PAACE Automechanika. Na zaproszenie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, w charakterze eksperta branżowego wziął w nich udział Bartosz Mielecki – Dyrektor Zarządzający Polską Grupą Motoryzacyjną, którego poprosiliśmy o podsumowanie tego wydarzenia.

KOMENTARZ EKSPERCKI:

– Targi dedykowane są głównie tzw. sektorowi aftermarketowemu, mimo, że wśród wystawców można było spotkać podmioty z przemysłu motoryzacyjnego, czyli dostawców części i komponentów do produkcji nowych samochodów. Było dużo firm amerykańskich – z USA, z Meksyku oczywiście, krajów Ameryki Południowej.

Targi w Meksyku nie są dużym wydarzeniem, jednak można było dostrzec w jaki sposób niektóre kraje, w tym firmy są zintegrowane. Widać było pełen profesjonalizm u Niemców – spójność, wzajemne wsparcie, promocja i firm i szerokorozumianej narodowej marki niemieckiej sensu stricte. Chińczyków charakteryzowała średnia atrakcyjność wizerunkowa, jednak rozmach związany z ilością, w tym zajęcie niemal 1/3 hali skutecznie eksponował ich obecność. Dodatkowo oznaczenie chorągiewkami z barwami narodowymi alejek oraz samych stoisk wpływał na swego rodzaju folklorystyczny wizerunek. Było to jednak skuteczne i efektowne. Z kolei Turcy, gdzie organizatorem stoiska było tureckie Stowarzyszenie Eksporterów Przemysłu Motoryzacyjnego, w skład którego wchodzi blisko 4 000 firm pokazali się fantastycznie. Na stoisku narodowym prezentowana była zarówno organizacja zrzeszająca firmy z tureckiego przemysłu motoryzacyjnego, jak i poszczególne podmioty. Na terenie wystawienniczym, były również mniejsze narodowe stoiska np. Argentyny czy Korei gdzie na wyspach skutecznie promowały się firmy produkcyjne.

Jeżeli chodzi o Polskę, to z pewnością cele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) są ambitne, z naciskiem na promocję w ramach programu BRAND. Polska miała na targach narodowe stoisko branżowe, które może nie powalało wielkością, ale ważne jest że było. Jeżeli w przyszłości byłaby szansa na skupienie wokół stoiska narodowego firm z Polski, które w Meksyku prezentowały się odrębnie, to efekt byłby również imponujący i przekładający się na skuteczniejszą promocję polskiej marki i polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zrozumiałym jest, że na niektórych targach motoryzacyjnych producenci mogą woleć prezentować swoją ofertę w pawilonach tematycznych, ale akurat w przypadku tej imprezy takiego podziału nie było. I praktycznie każda z obecnych tam polskich firm w indywidualnych rozmowach wyrażała gotowość do współpracy przy zorganizowaniu stoiska narodowego zintegrowanego z prezentacjami poszczególnych firm.

Ciekawostką było stoisko jednego z polskich wystawców, który wprawdzie jest producentem akcesoriów samochodowych i na swoje zaprezentowanie się w Meksyku otrzymał dofinansowanie z rządowego programu Go to Brand, a w ramach obowiązku informacyjnego umieścił na stoisku słupek z napisem „Polska”, to jednak znacznie bardziej widoczny był tam napis „Made in France”, co najpewniej wynika z przyjętej przez tą firmę strategii marketingowej. Trudno jednak tu mówić o budowaniu polskiej marki motoryzacyjnej, mimo że ta ekspozycja uzyskała finansowanie ze środków publicznych, na to przeznaczonych.

Czy sam Meksyk jest atrakcyjny? Raczej tak, tym bardziej, jeżeli patrzymy przez pryzmat tego, co dzieje się w polityce globalnej. Tzn. wojna celna między USA a Chinami przekłada się na to, że importerzy amerykańscy rozglądają się za alternatywnymi źródłami dostaw. Może nie od razu są gotowi do rozpoczęcia współpracy, ale czekają na rozwój wydarzeń. Stąd też było pewne zainteresowanie wśród firm amerykańskich ofertą firm skupionych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.

Meksyk zamieszkuje ponad 120 mln ludzi, co się oczywiście przekłada na liczbę użytkowanych tam samochodów. Mimo, że są one przeważnie starsze, to w ostatnich latach widoczny jest wzrost sprzedaży pojazdów nowych. Ponadto, z racji lokalizacji kilku koncernów motoryzacyjnych, Meksyk jest z pewnością dobrym przyczółkiem kooperacyjnym z krajami NAFTA.

Zaledwie kilka dni przed targami Meksykanie wybrali nowego prezydenta kraju – został nim Andres Manuel Lopez Obrador, po raz pierwszy opcji lewicowej. Wybrany został w lipcu, zaś faktyczne rządy rozpocznie w grudniu 2018, przez co widoczne jest pewne wyczekiwanie w gospodarce, obawy, wstrzemięźliwość działań i decyzji.

Podsumowując, warto było wziąć udział w tych targach. Główny wniosek, jaki się nasuwa po ich zakończeniu, to że potrzeba zintegrować nasze działania. Przede wszystkim przełoży się to na silniejszy efekt wizerunkowy, ale też i na znaczące obniżenie kosztów, niż to wynika z cen proponowanych przez organizatorów podmiotom indywidualnym. Dlatego Polska Grupa Motoryzacyjna we współpracy z PAIiH podjęła już rozmowy w celu wynegocjowania odpowiednich stawek dla firm członkowskich na kolejne branżowe wydarzenia. Celem jest również promowanie marki POLSKA, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, również poprzez odpowiednie ustawienie, kumulację stoisk na jednym obszarze w ramach programów „BRAND” i „GO TO BRAND” (oczywiście pod warunkiem, że jest to możliwe, ponieważ na niektórych imprezach targowych występuje podział sektorowy z uwagi na specjalizację poszczególnych firm).

W ramach meksykańskich targów odbyły się również spotkania kooperacyjne i konferencje prasowe. Dość duża konferencja odbyła się na polskim stoisku narodowym, a jej organizatorem była Polska Agencja Inwestycji i Handlu i jej Zagraniczne Biuro Handlowe w Meksyku. Po konferencji w mediach meksykańskich (ogólnych i branżowych) pojawiło się wiele artykułów o polskim przemyśle motoryzacyjnym:

Kolejne edycje targów motoryzacyjnych, na których PAIH zorganizuje stoisko narodowe w ramach programu BRAND to:

  • MIMS Automechanika Moscow, Rosja – sierpień 2018
  • AAPEX Las Vegas, USA – październik/listopad 2018
  • Automechanika Szanghaj, Chiny – listopad/grudzień 2018
Print Friendly, PDF & Email