Szansą na eksport polskiej motoryzacji na rynek chiński jest silna reprezentacja rodzimej branży i budowanie polskiej marki w Chinach. W tym celu, reprezentująca interesy polskich producentów Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM) oraz będący jej członkiem Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) otworzyły swoje biuro w Szanghaju.
W ramach planowanych przez PGM i PIMOT działań polscy producenci będą mogli liczyć na wsparcie przy wchodzeniu na chiński rynek motoryzacyjny.
– Chiny otwierają swój rynek na dostawców zewnętrznych. Wyraźnym przejawem tej tendencji są organizowane po raz pierwszy targi China International Import EXPO (CIIE) w Szanghaju – mówi Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która zorganizowała misję ponad 80 polskich firm oraz stoisko narodowe na targach w Szanghaju. Wydarzenie odbyło z inicjatywy i pod patronatem prezydenta Chin – Xi Jinpinga i skupione jest wyłącznie na imporcie. – Bardzo liczymy, że to będzie początek nowego trendu, gdzie polskie firmy zaistnieją na rynku chińskim w większej skali. Jednak zwracam uwagę na to, że sukces sprzedażowy jest w dużej mierze uzależniony od gotowości Chin do szerszego otwarcia swojego rynku na polskie towary – podkreśla Pisula.
W otwarciu biura PGM i PIMOT uczestniczyło kilkunastu przedstawicieli polskich firm motoryzacyjnych – głównie prezesów i właścicieli firm należących do Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, uczestniczących w targach CIIE: INTAP Tobik, Sierosławski Group, PZL Sędziszów SA i Unimot SA. Symbolicznego przecięcia wstęgi dokonali dr hab. inż. Witold Luty – Dyrektor PIMOT i Adam Sikorski – prezes PGM.
– Mamy świadomość, że w Chinach nie da się zrobić szybkich interesów. Tu trzeba zacząć od budowania relacji, potem zdobywania zaufania i dopiero wtedy można liczyć na zamówienia. Poprzez otwarcie biura tutaj pokazujemy, że bardzo poważnie traktujemy naszych chińskich partnerów. A przy wykorzystaniu współpracy z SMVIC, współpracę z uniwersytetem motoryzacyjnym Tongj, czy chińskiego oddziału firmy członkowskiej PGM Sanok Rubber Company, będziemy strategicznie zwiększać naszą rozpoznawalność i zdobywać kolejne przyczółki na tym rynku – zapewnia prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, Adam Sikorski.
W ramach działającego już biura w Chinach, producenci będą mogli liczyć na wsparcie jego pracowników, którzy doskonale znają lokalne realia branży motoryzacyjnej i biegle porozumiewają się w języku chińskim. Dostępna pomoc obejmuje m.in.:
- nawiązywanie kontaktów z przedstawicielami branży,
- rozpoznawanie lokalnych, szczególnych uwarunkowań rynku danego produktu,
- możliwość korzystania z istniejącego biura zlokalizowanego na terenie strefy wolnego handlu (Shanghai Pilot Free Trade Zone),
- pomoc w zorganizowaniu biura na terenie stref przemysłowych, zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie największych producentów motoryzacyjnych,
- ułatwienie w dostępie do parków technologicznych,
- doradztwo prawne.
„Stworzenie w Chinach przedstawicielstwa polskich firm motoryzacyjnych bardzo wzmacnia naszych producentów. To kolejny krok w budowaniu silnej polskiej marki i wzmacniania jej rozpoznawalności na świecie. Polska branża motoryzacyjna jest dużym wsparciem przy tworzeniu łańcucha dostawców komponentów wysokiej, światowej jakości. To bardzo mocny argument dla potencjalnych inwestorów z sektora automotive” – powiedział o inicjatywie wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński, podczas otwarcia narodowego pawilonu na targach China International Import Expo w Szanghaju.
Już kilka dni po tym wydarzeniu PGM zorganizował spotkanie 6 firm członkowskich z PGM z zarządem i kadrą menadżerską młodej fabryki elektrycznych supersamochodów QIANTU MOTORS w mieście Suzhou k/Szanghaju. Przedstawicieli chińskiej firmy szczególnie zainteresowały kompetencje i oferta firmy inżynierskiej CADWAY Automotive Sp. z o. o. oraz QMRP Co., Ltd. – producenta gumowych uszczelnień do karoserii i elementów antywibracyjnych, którego zakład znajduje się w chińskim mieście Qingdao (firma należy do polskiej firmy Sanok Rubber Company SA – członka PGM). Planowana jest rewizyta chińskich partnerów w Polsce i następne spotkania robocze. Spotkanie było też okazją do obejrzenia nowoczesnego zakładu produkcyjnego i wymiany informacji o branży motoryzacyjnej i etapie rozwoju elektromobilności w obu krajach.
Bartosz Mielecki – Dyrektor Zarządzający PGM
Karol Zielonka – Zastępca Dyrektora PIMOT ds. Badań w PIMOT