Polska Grupa Motoryzacyjna wsparła projekt CURIE+

11 stycznia 2018 Polska Grupa Motoryzacyjna Posted in Aktualności, Członkowie, Partnerzy No Comments

Polska Grupa Motoryzacyjna wsparła projekt CURIE+

10 stycznia br. zespół projektowy CURIE+ we współpracy z Polską Grupą Motoryzacyjną (PGM) złożył w spółce ElectroMobility Poland (EMP) wniosek o dofinansowanie budowy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego CURIE+.

– Firmy członkowskie PGM mają wiedzę, doświadczenie, możliwości i zaplecze w zakresie wsparcia produkcyjnego, technicznego i technologicznego tego nowatorskiego projektu – mówi Adam Sikorski, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej. – Dlatego też zainteresowaliśmy ewentualną współpracą w tym obszarze firmy z PGM oraz kilka niezrzeszonych w naszej organizacji – dodaje.

Kilkanaście firm powiązanych z Polską Grupą Motoryzacyjną zadeklarowało wsparcie projektowe oraz wykonawcze na wszystkich etapach procesu budowy prototypu. Dzięki takiemu partnerstwu, zmniejszony może być czas dostaw podzespołów oraz zwiększone kompetencje projektowe, poprzez skorzystanie z know-how przedsiębiorstw.

W celu realizacji przedsięwzięcia, jakim jest stworzenie polskiego samochodu elektrycznego CURIE+, powołany został pięcioosobowy zespół, który dzięki swojemu doświadczeniu oraz kompetencjom jest w stanie kompleksowo pokierować pracami projektowymi oraz konstrukcyjnymi przy budowie prototypu.

– Wspólnie stworzyliśmy partnerstwo, służące wsparciu przez nasze firmy realizacji projektu, którego liderami są Mariusz Trzeciak i Mateusz Tomiczek. W momencie kiedy będą już znane zasady realizacji projektu (w tym wysokość dofinansowania), planowane jest utworzenie szerokiego konsorcjum, w którym każda firma podejmie się rozwoju wybranego elementu prototypu pojazdu – wyjaśnia Bartosz Mielecki, Dyrektor Zarządzający PGM.

Samo przedsięwzięcie jest z pewnością warte uwagi i wsparcia finansowego ze strony firm. Jednak krótki czas przeznaczony na budowę prototypu, a przede wszystkim wysokie jego koszty to dwa największe dwa ryzyka. – Firmy uczestniczące w porozumieniu oczekują, że planowane do poniesienia przez nie koszty działań innowacyjnych i badawczych powinny zostać pokryte ze środków programu EMP. Jednak nasze firmy nie będą zarabiać na samym etapie działań projektowych, prototypowych – wyjaśnia Adam Sikorski z PGM. – Jeśli projekt się powiedzie, to na zyski jeszcze przyjdzie czas.

Mimo chęci i deklaracji, na obecnym etapie nie ma możliwości podpisania klasycznej umowy konsorcjum, ponieważ wciąż jest jeszcze zbyt wiele znaków zapytania – trudno jest podjąć konkretne zobowiązania, oszacować koszty, terminy, itd. Takie, ostateczne decyzje będzie można podjąć z chwilą dopracowania przez zespół projektowy szczegółowych założeń do budowy poszczególnych komponentów pojazdu, czyli najprawdopodobniej nie wcześniej niż w lutym lub marcu 2018 r.

Nasza organizacja poszukuje przestrzeni, w których polskie firmy będą mogły rozwijać się i wznosić na wyższe poziomy zaawansowania technologicznego – dodaje Bartosz Mielecki. Ten projekt stwarza ku temu okazję, ale i jest szansą na zbudowanie nowej polskiej marki motoryzacyjnej.

Przypomnijmy, że laureatów konkursu zorganizowanego przez spółkę ElectroMobility Poland (EMP) na wizualizację nadwozia samochodu elektrycznego jury wyłoniło podczas uroczystego finału 12 września 2017 r. Komisja zdecydowała o przyznaniu czterech równorzędnych nagród. W gronie zwycięzców znaleźli się Mateusz Tomiczek i Mariusz Trzeciak – twórcy projektu Curie+, którym zainteresowała się Polska Grupa Motoryzacyjna.

Natomiast w listopadzie 2017 roku spółka EMP ogłosiła konkurs na zbudowanie prototypu pierwszego polskiego auta elektrycznego. Konkurs (przeprowadzony we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju) skierowany został do firm z branży motoryzacyjnej. Planuje się, że sam proces wyłonienia najlepszych konstrukcji potrwa do końca 2018 r.

Print Friendly, PDF & Email